سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترند روم

بدون ارزش روشها برای دریافت بیشتر با روستای فیلبند

    نظر

مرکز خرید مرکاتو کجاست - شهر دبی، کشور امارات متحده عربی ... برج و باروهای به جا مانده از یک قلعه نظامی خارج شهر بر فراز کوه مارکوه، تبدیل به یک مکان دیدنی در اطراف رامسر شده است. دریاچه سد لار میتواند حدود 960 میلیون متر مکعب آب را برای شرب شهروندان تهرانی و کشاورزی مازندران ذخیره کند و به دلیل نزدیکی به کوه دماوند و دامنههای پر از شقایق در اردیبهشت و برف در زمستان به یکی از گردشگاههای اطراف تهران تبدیل شده است. لوه در امتداد یک شیب پلکانی بهصورت طبیعی از صخرهها فرو میریزد و دارای پنج طبقه است که در داخل درهای به عمق 35 متر و پوشیده از درختان جنگلی از قبیل ممرز، افرا و توسکا جای گرفته است. این آبشار روحنواز، با ارتفاع 54 متر و قدمت 150ساله، از مرتفعترین و قدیمیترین آبشارهای استان گیلان شمرده میشود. آبشار آب پری، شباهتی به آبشارهای دیگر ندارد! و پس از سفر اگر لازم شد نظرات خود را به شما ابلاغ خواهیم کرد." بعبارت دیگر و اگر بخواهم یک اصطلاح خیلی عامیانه بکار ببرم، جناب نخستوزیر و این دو نفر سخت سنگ روی یخ شدند. ولی میبایست در نظر بگیرید که من هم انسان بودم و تا حد معینی قدرت مقاومت داشتم. هر یک از این داستانها برای من بسیار گران تمام میشد و اگر چه مصمم بودم تا روزی که در این شغل هستم وظیفه میهنی خودم را انجام بدهم اما تدریجاً احساس خستگی شدید میکردم و فکر میکردم که هر بار بیش از مقدار قابل قبول از خود مایه میگذارم. و اگر بخواهند چنین کارهائی تکرار شود دیگر یارای تحمل آنرا نخواهم داشت. به این ترتیب شما میتوانید تیره شدن تدریجی رابطه من و هویدا را ببینید. البته داستان دیگری هم پیش آمده بود که موجب ناراحتی و رنجش سخت شاه شده بود. ولی هیچگاه اعلیحضرت در آن باره به من چیزی نگفتند. داستان اینستکه چند ماه پیش از این اتفاقها و در هنگامی که شاه در سن موریتس بودند تلگراف مفصلی به من زدند که اگر چه سیاست وزارت اقتصاد اینستکه در شعاع صد و بیست کیلومتری تهران صنعتهای جدید ایجاد نشود و اینگونه فعالیتها را به بیرون این منطقه سوق بدهند اما بهبهانیان رئیس املاک پهلوی درخواست ایجاد کارخانه بزرگ سیمان در آبیک کرده و شما با این درخواست موافقت بکنید. ولی من سیاست شما را درباره مسائل توازن منطقهای و کاهش اهمیت تهران در رشد صنعتی قبول دارم." البته اجرای این امر میسر و لازمه آن ارائه یک تصویبنامهای به هیئت وزیران بود و اتفاقاً در مورد سیمان من دلیل خاصی هم برای مخالفت با این امر نداشتم ولی بهبهانیان مراجعهای به من نکرده بود و روز بعد از آن هم برای یک هفته میبایست به هلند بروم و در یک سمینار بسیار جالب و مرکب از چند نفر از کشورهای پیشرفته و چند نفر از کشورهای در حال رشد که از طرف سازمان ملل متحد تشکیل داده شده بود شرکت کنم بنابراین فکر کردم که قاعدتاً در عرض این چند روز اگر هم بهبهانیان مراجعهای بکند به او خواهند گفت که من در سفر هستم و پس از بازگشت میتواند با من تماس بگیرد تا به جزئیات طرح رسیدگی کنم ولی او و بخصوص سپهبد ایادی که بشدت از من متنفر بود سکوت مرا در مورد صدور این اجازه در برابر شاه به این صورت تعبیر کردند که من نافرمانی بخرج دادهام.

و بهرحال از اینکه پادشاه برای شش تا هفت سال به من امکان داده بود آرزوهای خود را در زمینه مسائل اقتصادی در کشور عمل کنیم و همه این مدت صمیمانه از من پشتیبانی کرده بود از او عمیقاً سپاسگزار بودم و خود را نسبت به او وفادار میشناختم و به همه این دلیلها ترجیح میدادم بصورتی عاقلانه همچنان که گفتم ترتیب استعفای خود را بدهم. و حاضرم دستور بدهم که هرگونه سندی را در هر جا در اختیار شما بگذارند و هیچکس حق محدود کردن اختیارات شما را ندارد." در آن زمان به اندازه کافی کارکشته شده بودم که بدانم شاه وقتی کاملاً مطمئن است که فردی را که خودش هم مایل است از کار برکنار کند آماده رفتن است، چنین رفتاری از خود نشان میدهند تا او را قانع کنند که صمیمانه و جداً حاضر هستند که او همچنان سر کار خود بماند. بنابراین از شاهنشاه سپاسگزاری کردم و گفتم، "تردیدی در پشتیبانی اعلیحضرت از خود ندارم و بدون این پشتیبانی تاکنون هم نمیتوانستم کاری بکنم. بسیاری از گردشگران در سفر به استان گیلان ترجیح میدهند در شهر چاف و چمخاله و نزدیکی ساحل چمخاله اقامت کنند. ساری پرجمعیت ترین شهر استان مازندران و مرکز آن است. رودخانه چمخاله یکی از پرآبترین رودخانههای ایران است و در گذشته محل تردد کشتیهای ایرانی و روسی بود.

روستای فیلبند بعد از این روستا واقع شده است؛ اما فاصله سنگچال تا فیلبند، بسیار پرپیچوخم می باشد و بهخصوص در زمان بارندگی، تردد در این جاده میتواند خطرساز باشد. هزینه قایقهای ساحل چمخاله در فصلها و روزهای مختلف هفته متغیر است؛ اما هزینه آنها در سال 1400، برای قایقهای هفت تا هشتنفره (برای 15 دقیقه)، حدود 100 تا 150 هزار تومان بود.جت اسکی: جت اسکی، یکی از بهترین تفریحات آبی بهخصوص برای نوجوانان و جوانان است که آدرنالین شما را بالا میبرد و روزی سرشار از هیجان برای شما میسازد. این مسئله برای هر کسی که اطلاع محدودی درباره مسائل بازرگانی داشته باشد خیلی طبیعی است و روشی است که همه کشورهای دنیا دنبال میکنند. از جمله مناطق بی نظیر مازندران می توان به بافت های جنگلی، دریاچه ها، بخش های کوهستانی و خیلی موارد دیگر که از ویژگی های برجسته مازندران هستند اشاره کرد. بهمین ترتیب در این جلسه هم باز چندین نفر از جمله خود من شروع به مخالفت کردیم. در میان دو دانشگاه نیز ترجیح میدهم به دانشگاه تهران بروم زیرا از نظر خانوادگی و مدرسه بچهها و غیره برای اینها آسانتر خواهد بود." علم با تعجب گفت "اعلیحضرت مسئله سفارت فرانسه را بعنوان یک لطف تلقی کردند چون اصولاً کسی که زن خارجی داشته باشد فرض بر این است که به کشور تابعیت زن خود نرود، ولی در مورد شما در این مورد هم چشمپوشی کردند." گفتم، " بله ولی من نمیتوانم روشی را که درباره تربیت بچههای خود دارم تغییر بدهم. حتی کارشناس از فرانسه برای بررسی ایجاد سازمانی برای تثبیت قیمتها به ایران دعوت کرد و من هیچگاه حاضر نشدم به این کارشناس وقت ملاقات بدهم و عاقبت هم بدون هیچگونه نتیجهای به فرانسه بازگشت. این فراگرد فساد و خرابی و بازگشت به یک سیستم خودکامانه و بینظم و نسق را نشان میداد.

آبشار شاهاندشت مکان بسیار خوبی برای آب تنی کردن و ساختن یک روز خوب و خاطرهانگیز در کنار خانواده است. بعنوان نمونه از نفوذ و طرز رفتار این مرد کافی است بگویم که در سال 1347، در تابستان 1347، جلسه شورای اقتصاد در حضور اعلیحضرت در کاخ تابستانی رامسر برقرار بود. کمال الملک در سفری که به همراه ناصر الدین شاه به این روستا داشتهاست، تابلویی از این دهکده نقاشی کردهاست که در حال حاضر در کاخ موزه صاحبقرانیه قرار دارد. چون معتقد هستم که با مدیریت صحیح میشود وضع این دانشگاه را بهبود داد." ایشان نتیجه این مذاکره را بعرض اعلیحضرت رساندند و اعلیحضرت هم مانند علم از عدم علاقه من به رفتن به فرانسه سخت بتعجب افتادند و قبول کردند که من به دانشگاه تهران بروم و به علم هم گفتند فکر میکنند مناسبترین جانشین برای کار وزارت اقتصاد من هوشنگ انصاری باشد. پس از آن من به بندر عباس سفر کردم چون هویدا و عدهای از اعضای هیئت دولت برای بازدید کرانههای جنوب به آن شهر رفته بودند. به این ترتیب بدیهی است هویدا کوچکترین اطلاعی از گفتگوی من و اعلیحضرت و همچنین ابلاغ نظر ایشان بوسیله علم به من نداشت. وقتی به هویدا و دوستان خود در هیئت وزیران پیوستم، اصفیاء را سخت برآشفته دیدم. دلیل آنرا پرسیدم، گفت، "هویدا به هیچ اصل و قول و روشی معتقد نیست." و بعد برای من تعریف کرد که موجب این سفر ناصر گلسرخی وزیر منابع طبیعی بوده است که به اطلاع نخستوزیر رسانده که شرکت ماهیگیری جنوب که در اختیار ارتش و در عمل در اختیار ایادی است باعث شده که کویتیها، سودانیها و خارجیهای دیگر با بستن قرارداد مشغول ماهیگیری در خلیج باشند ولی ایرانی ها از این حق محروم بمانند. و بخصوص ماهیگیران شهرکهای کوچک و دهکدههای کرانهای خلیج فارس و دریای عمان امکان ادامه فعالیت خود را ندارند. در حالیکه اگر ما میخواهیم این منطقه را آباد کنیم، یکی از وسایل آن تشویق این مردم به ماهیگیری و توسعه چنین فعالیتی است. این حرف گلسرخی کاملاً مورد تأئید من است و داستان تشکیل این شرکت هم به این صورت است که در دولت علم قرار شد شرکتی برای توسعه ماهیگیری در جنوب تشکیل شود ولی نمیدانم چگونه شد که در این شرکت سازمان تعاونی ارتش هم که زیردست ایادی بود صاحب سهم شد که بهمراه شیر و خورشید ایران و یکی دو دستگاه دیگر زمینه گسترش ماهیگیری در جنوب را فراهم کنند. بدیهی است با بودن ایادی شیر و خورشید سرخ و دستگاههای دیگر محلی از اعراب نبودند و همه کارها بوسیله ایادی انجام میشد. و این شرکت ماهیگیری جنوب در واقع دکانی شده بود برای دزدی و سوءاستفاده و رشوهگیری سپهبد ایادی. طبیعی است که او به هیچ قیمت حاضر نبود چنین منبع سرشار درآمد شخصی را از دست بدهد و در این مورد باید بگویم که عمل ناصر گلسرخی متهورانه و قابل تقدیر بود. تعجب اینستکه هویدا نیز در هنگام گفتگوی در این مسئله در تهران با گلسرخی، او را تشویق کرده و از او خواسته بود جزئیات برنامه سفر هیئت وزیران را به آن منطقه فراهم کند، آن بیچاره هم سادهلوحانه به این کار دست زده بود. ولی وقتی هیئت به جنوب میرود و در جلسه نمایندگان شرکت ماهیگیری جنوب که دستنشاندگان ایادی بودند شرکت میکنند، هویدا در برابر همه شروع به تشر زدن و حمله به گلسرخی میکند که من نمیفهمم به چه دلیل شما با این شرکت ماهیگیری جنوب مخالف هستید چون اینها نظامی هستند شما از آنها خوشتان نمیآید؟ مگر نظامی بودن عیبی دارد؟ مگر این بیچارهها که اونیفورم میپوشند باید در هر مورد مورد انتقاد و تحقیر قرار گیرند؟ اینها چه کار بدی کردهاند که شما اکنون میخواهید به وظایف خود عمل نکنند و ترتیب منحل کردن این شرکت را فراهم می آورید؟" گلسرخی که بکلی غافلگیر شده بود، پاسخی برای این تآتر هویدا نداشت.

من هم به آنجا رفتم و آقای ناصر یگانه وزیر مشاور و منوچهر پرتو وزیر وقت دادگستری را هم حاضر دیدم. ولی با توجه به گرفتاریهای شاهنشاه منطقی نیست که هر بار تعارضی با هویدا پیدا بکنم این نکته را بصورت شکایت به عرض اعلیحضرت برسانم بنابراین از نظر پیشرفت کارها مصلحت در اینستکه من در جای دیگری خدمت کنم." ایشان هم دیگر اصراری نکردند و همچنان که گفتم، مطمئن هستم بسیار هم از این حرف من خشنود شدند و گفتند، "بسیار خوب، من نظرات خود را بوسیله وزیر دربار به اطلاع شما میرسانم." فردای آن روز علم به من تلفن کرد و بدفتر او رفتم و گفت "شاهنشاه پیشنهادی بسیار غیرعادی درباره تو کردند. در حالیکه همانطور که در موارد مختلف به شما گفتم، اگر واقعاً نظر مخالفی داشتم صریحاً به عرض اعلیحضرت میرساندم و در این مورد صرفاً بخاطر عدم مراجعه آن شخص و این که چند روزی به سفر میرفتم، طبیعی است امکان هیچگونه اقدامی نبود. منطقه حفاظت شده واز به دلیل وسعت زیاد و همچنین امتداد آن در بین مرتع های پست و دشت های وسیع و ناحیه های کوهستانی به همراه پوشش های درختی آن سبب شده است که بیشتر انتظارهای مسافرانی را که به این منطقه سفر می کنند را جوابگو باشد. داستان این نام به جنگ جهانی دوم برمی گردد ، زمانی که ایران در کمک به اتحاد جماهیر شوروی که توسط آلمانی ها محاصره شده بود ، نقش داشت.در طول جنگ جهانی دوم ، نیروهای متفقین کالاها و نیروهای خود را به روسیه منتقل می کردند تا از شکست اتحاد جماهیر شوروی در شکست آلمان با استفاده از راه آهن از جنوب غربی به شمال شرقی ایران جلوگیری کنند. نخست اینکه اگر موافق هستید به سفارت ایران در فرانسه منصوب شوید تا دفتر اقتصادی نیرومندی نیز در آنجا تشکیل شود و تمام کارهای اقتصادی ایران در اروپا با اروپای غربی در این دفتر زیر نظر شما متمرکز بشود.

از محلههای غربی شهرستان کلاردشت میتوان به روستای و جنگل مجل اشاره کرد. و اگر اشتباه نکنم حتی یکبار مایل بودند او را دستگیر بکنند ولی چون جزو ملتزمین رکاب شاه بود از این کار خودداری کردند. چند هفتهای پس از این جریان روزی مهدی سمیعی به من گفت، "نخستوزیر نظری دارد ولی خودش مایل نیست به من بگوید و آن اینکه میخواهد در شکل اعضای هیئت عالی برنامه تغییری بدهند. و از جمله حضور وزیر اقتصاد را در جلسه هیئت عالی برنامه منطقی نمیداند. چرا که وزیر اقتصاد خود بعنوان مسئول صنایع ذینفع است در تخصیص بودجههای کلی عمرانی، و نمیتواند حالت بیطرف داشته باشد." البته این یکی از نظرات دیرینه خداداد فرمانفرمائیان بود که سمیعی را هم در این مورد قانع کرده بود و او هم بدون آنکه نظر خاصی داشته باشد سادهلوحانه این مسئله را بارها به اطلاع هویدا رسانده بود که هیئت عالی برنامه باید مانند هندوستان مرکب از افرادی باشد که هیچگونه شغل اجرائی ندارند. پس از آن گفتند که دانشگاه پهلوی شیراز از نظر شاه مهمتر از هر دانشگاه دیگری است." گفتم، "این را هم میدانم. پس اگر گذرتان به آن اطراف خورد، دریاچه شورمست را هم از دست ندهید. پس از این محوطه یک پل چوبی در احاطه درختانی تنومند و سرسبز به چشم میخورد که لوکیشنی بینظیر برای عکاسی است و صدای پرندگان، بلبلها و … یکی از بهترین فصلها برای سفر به این منطقه در پاییز است. اگر از رشت هم بخواهید بروید باید بدانید این ساحل در 88 کیلومتری اش قرار گرفته است؛ گیسوم آخرهای گیلان واقع شده، در 30 کیلومتری جاده اسالم-خلخال. بهترین زمان سفر به چمخاله از نظر بسیاری از گردشگران اواسط فصل بهار تا اواخر تابستان است؛ زیرا در این زمان از سال میتوان به تفریحات آبی در ساحل چمخاله پرداخت. در مورد این که بهترین فصل برای سفر به این منطقه کدام است باید بگوییم که فصل های تابستان، بهار و تا اواسط فصل پاییز، شرایط برای مسافرت بسیار خوب است ولی نکته ای که بسیار مهم می باشد این است که اگر قصد دارید در اواخر فصل پاییز و یا در فصل زمستان به این منطقه سفر کنید حتما تجهیزات و لباس های مناسب را به همراه خود داشته باشید و از همه مهمتر قبل از سفر از وضعیت جاده ها و شرایط جوی حاکم بر منطقه اطلاع داشته باشید.

عکاس: Farhad Pournasiriنوروز و اوایل فصل بهار و همچنین اوایل تا اواسط پاییز نیز از بهترین زمانهایی است که میتوانید به چمخاله بروید؛ در این مواقع از سال آب و هوا بسیار دلپذیر و بهشتی است. لازم به ذکر است که مرکز خرید نادری در تمامی روزهای هفته از ساعت هشت صبح تا ده شب مشغول به کار بوده و شما می توانید در هر تایمی در این بازه زمانی که خواستید برای تهیه لوازم مورد نظرتان به آن رجوع کنید. همچنین پاوربانک، کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک مناسب، تجهیزات کوهنوردی و حتی کیسهخواب و چادر شب و اجاق مسافرتی برای کمپ را فراموش نکنید. در فصل پائیز، جنگلهای ابتدای جاده مناظر زیبا و رویایی دارند و در بهار، ارتفاعات پوشیده از گلهای فصلی زیبا است و مناظر برفی قلههای اطراف جلوه نمایی میکند، اما مناسبترین فصل برای شب ماندن ? تابستان است.عکس از: عرفان کوچاری در منابع مورد بررسی «ماز» و «مازی» در گویش محلی به معنی درخت بلوط است و «چال» به معنی گودال? پس به یاد داشته باشید که سفر شما به گودالی پر از درختان بلوط است.البته این مسئله خیلی دقیق نمیباشد چرا که واژه ماز بر اساس لغت نامهی دهخدا به قلم شخص ایشان به معنای پر چین و شکن است و حتی واژهی مازندران از همین کلمه گرفته شده است و نام کوهی است در تبرستان و سبب تسمیه ? او به مازندران همین بوده است.برآمد ز کوه ابر مازندران چو مار شکنجی و ماز اندر آنعکس از: عرفان کوچاریبرای سفر به مازیچال از جاده چالوس به مرزن آباد بروید? سپس به سمت کلاردشت تغیر مسیر دهید? از میدان اصلی کلاردشت حدود 7 کیلومتر در جاده عباسآباد برانید تا به ابتدای جاده مازیچال برسید. یکی از دوستان من تعریف میکرد که وارد فرودگاه نیویورک شده بود و در آن روز بخصوص مأموران گمرک نیویورک پس از نگاه به گذرنامهها سخت مشغول بازرسی بدنی یکایک مسافران بودند.

اما در سادات محله، آب گرمی با خواص معدنی وجود دارد، که بسیاری از مسافران و محلیان، از آن برای کاربردهای پزشکی استفاده میکنند. همچنین برای راه رفتن در کف حوضچه بهتر است از کفش یا دمپایی استفاده کنید تا سنگهای تیز پاهای شما را زخمی نکنند. آب و هوای این شهر در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان معتدل است . اگر با هوای سرد مشکلی ندارید، رفتن به ساحل و جنگل گیسوم در زمستان هم خالی از لطف نیست. مناطق کوهستانی نیز که اصلی ترین دلیل آب و هوای خنک واز می باشد با دامنه های کوتاه شروع می شود و در آخر به قله بلند کوه ها که پشت سر هم واقع شده اند، منتهی می شود، بافت جنگلی که یکی از مهم ترین هدف های گردشگران برای گشت و گذار در بین درختان آن می باشد، از آب هوای مطبوع و خنک برخوردار است و شما می توانید ساعاتی را در جنگل بگذرانید. نام دیگر این منطقه ییلاق واز است که به دلیل همسایگی با چمستان و نزدیکی به آن، ییلاقی برای چمستان محسوب می شود. یکی از این گزینهها اقامت در کلبههای جنگلی و اقامتگاههای روستایی و ویلاهای مختلف است که میتواند تجربه و خاطره خوشی را برایتان به ماندگار بگذارد. از 10 کیلومتری دهکدهی مازیچال جاده خاکی است. فیلبند در مازندران، یکی از استانهای شمالی ایران در نزدیکی شهرستان بابل و در ارتفاع حدود 2300 متری از سطح دریا واقع شده است. دیلمون، این روستای سبز و زیبا در ارتفاع 2هزار و 200 تا 2هزار و 500 متری از سطح دریا قرار دارد و یکی از زیباترین مناطق ییلاقی خطه شمال کشورمان محسوب میشود. بام سبز لاهیجان یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار و مکانهای دیدنی لاهیجان در استان گیلان به شمار میرود. در سالهای اخیر، گردشگران زیادی در سفر به استان گیلان از این آبشار زیبا دیدن میکنند.